złożone dłonieInformacje o ,,Fundacji Druga Szansa", Rumia

,,Fundacja Druga Szansa" została powołana do życia w lutym 2022 roku z siedzibą w Rumii. Celem jej działalności statutowej jest obniżenie liczby wypadków drogowych w Polsce oraz zmniejszenie ich skutków, tj. liczby ich ofiar oraz ograniczenie liczby ofiar i poszkodowanych w wypadkach spowodowanych przez uczestników ruchu będących pod wpływem środków odurzających.

Realizacja postawionych przez Fundację celów odbywa się poprzez inspirowanie, prowadzenie i finansowanie działalności propagandowo-wychowawczej, a także przedsięwzięć profilaktycznych na rzecz zapobiegania wypadkom drogowym.

Współpracujemy w tym zakresie z władzami samorządowymi i rządowymi oraz organizacjami pozarządowymi, a także działamy na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

Wszystkie osoby zaangażowane w działania Fundacji Druga Szansa, zarówno zatrudnieni w niej pracownicy, jak i osoby współpracujące z nami na zasadzie wolontariatu, w swoich działaniach kierują się nadrzędną zasadą poszanowania praw człowieka oraz poczuciem odpowiedzialności za wpływ wywierany podejmowanymi aktywnościami na najbliższe otoczenie. Każdy, kto jest oddany naszej misji, nie tylko deklaruje, ale również postępuje zgodnie z wyznaczonymi przez nas wartościami etycznymi.

Wszystkie osoby zainteresowane szczegółami prowadzonych przez nas działań zachęcamy do zapoznania się z załączonym sprawozdaniem finansowym Fundacji.

 


Statut

„Fundacja Druga Szansa” 

Rozdział l. Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Nazwa Fundacji

1. Fundacja pod nazwą „ Fundacja Druga Szansa” , zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Adam Czoska, Magdalena Mazurek i Monika Dubowicz zwanymi dalej fundatorami , aktem notarialnym Rep. A nr. 1138/2022 , numer Crewan RW72-00003-96431 sporządzonym przez notariusza Agnieszka OleszczukKowalska w kancelarii notarialnej w Gdyni przy ulicy Świętojańska 44/1 w dniu 25.02.2022 roku działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.

§ 2.

Teren działania, Siedziba Fundacji, struktura organizacyjna Fundacji


1. Siedzibą Fundacji jest Rumia.
2. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Fundacja może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
3. Fundacja może tworzyć Oddziały Terenowe, Zakłady i Spółki oraz może być członkiem zagranicznych lub międzynarodowych organizacji, zajmujących się problemami społeczeństwa a w szczególności osób prowadzących pojazdy mechaniczne pod wpływem środków odurzających oraz skutków wypadków drogowych oraz sposobami zapobiegania im.

 

§ 3.

Czas trwania Fundacji

1. Fundacja powołana jest na czas nieoznaczony.

 

§ 4.

Osobowość prawna Fundacji


1. Fundacja posiada osobowość prawną,

 2. Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.

§ 5.

Organ nadzorujący

 

1. Ze względu na cele Fundacji nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Sprawiedliwości i Burmistrz Miasta Rumii.

 

 

Rozdział Il. Cele i zasady działania Fundacji

§ 6. 

Cel Fundacji

 

Celem Fundacji jest obniżenie liczby wypadków drogowych w Polsce oraz zmniejszenie skutków tych wypadków, tj. liczby ich ofiar, zmniejszenie liczby uczestników wypadków pod wpływem środków odurzających

 

§ 7.

Sposób realizacji celów Fundacji

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. inspirowanie oraz finansowanie prac badawczo-naukowych, służących doskonaleniu działań anty wypadkowych, a w tym zmniejszenie liczby uczestników wypadków pod wpływem środków odurzających* oraz skuteczne sposoby eliminowania tych przyczyn i okoliczności, a także zmniejszeniu skutków wypadków,

  2. inspirowanie i finansowanie przedsięwzięć profilaktycznych na rzecz zapobiegania wypadkom drogowym pod wpływem środków odurzających* i ich skutkom

  3. inspirowanie, prowadzenie i finansowanie działalności propagandowo-wychowawczej na rzecz zmniejszenia liczby wypadków drogowych pod wpływem środków odurzających * i ich skutków,

  4. finansowanie i prowadzenie działalności dydaktycznej w ramach prelekcji w szkołach w ramach kursów i studiów dyplomowych i podyplomowych

  5. finansowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej w ramach szkoły średniej i wyższej,

  6. inicjowanie powstania oraz udział w klastrach i innych podobnych organizacjach, w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć, mających na celu rozwój i wspieranie edukacji.

  7. inicjowanie i wspieranie nowatorskich rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia społecznego, a szczególnie w ochronie praw i wolności człowieka i obywatela, w ochronie życia rodzinnego i profilaktyce społecznej.

  8. propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w ogólnie pojętym poradnictwie obywatelskim.

  9. popularyzacja idei mediacji rodzinnej i społecznej.

  10. rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

  11. Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność naukowa, naukowotechniczna, o światowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów

  12. Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w/w statutem Fundacji,

  13. pomoc psychologiczna, prawna, rehabilitacyjna

§ 8. 

Współpraca z innymi organizacjami i wsparcie

 

  1. Fundacja może współpracować z organizacjami, stowarzyszeniami i instytucjami krajowymi oraz zagranicznymi w zakresie odpowiadającym jej celom statutowym. Fundacja może uczestniczyć w klastrach i innych podobnych organizacjach, zrzeszających podmioty pochodzące z tego samego lub pokrewnych sektorów gospodarki, szczególnie w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Ponadto, Fundacja może pełnić rolę koordynatora/lidera w takich organizacjach i je inicjować.

  2. Fundacja może łączyć się z innymi fundacjami, których cele odpowiadają jej celom statutowym.

  3. Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego. Fundacja może wspierać finansowo, rzeczowo i prawnie osoby niepełnosprawne, rodziny sprawcy a w szczególności ofiary wypadków drogowych oraz ich bliskich.

  4. Fundacja może wspierać finansowo, rzeczowo, zdrowotnie i prawnie osoby niepełnosprawne, a w szczególności poszkodowanych w wypadkach samochodowych ich rodziny oraz sprawców tych wypadków i ich rodziny.

  5. Fundacja może wspierać finansowo, rzeczowo, zdrowotnie i prawnie poszkodowanych w wypadkach samochodowych ich rodziny oraz sprawców tych wypadków i ich rodziny.


Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji

§ 9.

Fundusz założycielski

 

  1. Ze środków pieniężnych przekazanych Fundacji przez Założycieli w kwocie 2000 (tysiąc złotych) przeznaczono na Fundusz Założycielski 1000,- (pięćset złotych) i 1000,- (pięćset złotych) na działalność gospodarczą.

§ 10.

Majątek i Dochody Fundacji

 

  1. Majątek Fundacji stanowią:
    1. środki pieniężne przekazane Fundacji przez Założycieli przy powołaniu Fundacji,

    2. ruchomości i nieruchomości nabyte przez Fundację, bądź też przekazane Fundacji na własność.

  2. Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
    1. dotacji, subwencji, grantów, dziedziczenia , spadków ,darowizn i zapisów osób prawnych oraz fizycznych,

    2. dochodów ze zbiórek publicznych i imprez

    3. dochodów z jej praw autorskich i majątkowych, w tym odsetki od wkładów pieniężnych,

    4. działalności gospodarczej w przypadku jej podjęcia.

  3. W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa o świadczenie przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

§ 11.

Sposób dysponowania majątkiem Fundacji

  1. Majątek Fundacji jest lokowany na rachunkach bankowych w postaci rachunków bieżących lub lokat długoterminowych, w papierach wartościowych lub nieruchomościach.

  2. Majątek Fundacji oraz uzyskiwane z niego dochody są przeznaczane wyłącznie na realizację celu statutowego fundacji i na pokrycie kosztów jej działalności.

§ 12.

Rachunkowość Fundacji

  1. Majątek Fundacji oraz uzyskiwane z niego dochody są przeznaczane wyłącznie na realizację celu statutowego fundacji i na pokrycie kosztów jej działalności.

  2. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami

  3. Działalność gospodarcza Fundacji jest wyodrębniona od działalności statutowej w księgach rachunkowych o ile działalność zostanie podjęta.


Rozdział IV. Władze Fundacji

§ 13.

System organów Fundacji

Władzami fundacji są:

  1. Rada Fundacji,

  2. Zarząd Fundacji,

§ 14.

Skład Rady Fundacji

  1. Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.

  2. Rada składa się z 3 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami. Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada w wyniku uchwały podjętej większością głosów.

  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.

  4. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:

    1. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
    2. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

    3. odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego paragrafu,

    4. śmierci członka.

  5. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.

§ 15.

Zasady działania Rady Fundacji

  1. Rada Fundacji zbiera się co najmniej dwa razy w roku.

  2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na zgłoszony na piśmie wniosek Zarządu lub Fundatora.

  3. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

  4. Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:

    1. żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,

    2. dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.

§ 16.

Kompetencje Rady Fundacji

Do kompetencji Rady Fundacji należy:

  1. Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.

  2. Nadzór nad działalnością Fundacji przez zatwierdzanie programów jej działania, preliminarzy kosztów działalności i sprawozdań z jej działalności.

  3. Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.

  4. Ustalanie wynagrodzenia Prezesa i członków Zarządu

  5. Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu przez ocenę jego pracy, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie jego członkom absolutorium.

  6. Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o zmianach w statucie Fundacji, połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.

§ 17.

Skład Zarządu Fundacji

  1. W skład pierwszego Zarządu Fundacji wchodzą Fundatorzy
  2. Zarząd Fundacji składa się z trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na czteroletnią kadencję. W przypadku zmian w składzie Zarządu w trakcie kadencji okres pełnienia funkcji nowo powołanych członków upływa wraz z końcem kadencji całego Zarządu.
  3. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  4. Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.
  5. Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje wskutek:
    1. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,

    2. złożenia pisemnej rezygnacji na ręce członków Rady Fundacji,

    3. utraty praw obywatelskich wskutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

    4. odwołania przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady

    5. śmierci członka Zarządu.

§ 18.

Zasady działania Zarządu Fundacji

  1. Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Fundacji.

  2. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane na jego posiedzeniach lub w formie głosowania pisemnego.

  3. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.

  4. Formy działania Zarządu oraz podział czynności między jego członkami określa uchwalony regulamin.

  5. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw Fundacji.

  6. Zarząd co roku, do dnia 30 marca, jest zobowiązany przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.

§ 19.

Kompetencje Zarządu Fundacji

Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:

  1. Kierowanie działalnością Fundacji i reprezentowanie ją na zewnątrz. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu samodzielnie lub dwaj pozostali członkowie Zarządu łącznie.

  2. Uchwalanie planów działania Fundacji oraz planów finansowych,

  3. Sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,

  4. Ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia pracowników Fundacji.


Rozdział V. Działalność gospodarcza Fundacji

§ 20.

Przedmiot działalności gospodarczej

  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą do realizacji jej celów

Rozdział VI Zmiana statutu. 

§ 21.

Zmiana Statutu

Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, do realizacji których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.

 

Rozdział VII. Połączenie z inną fundacją i likwidacja Fundacji

§ 22.

Połączenie z inną Fundacją

  1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.

  2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

  3. Decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji. Zarówno uchwała Zarządu o wystąpieniu z wnioskiem, jak i uchwała Rady o podjęciu decyzji w tej sprawie musi zapaść jednomyślnie.

§ 23.

Likwidacja Fundacji

  1. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji . Zarówno uchwała Zarządu o wystąpieniu z wnioskiem, jak i uchwała Rady o podjęciu decyzji w tej sprawie musi zapaść jednomyślnie.
  2. Funkcję likwidatorów Fundacji pełnią członkowie Zarządu, chyba że Rada wyznaczy inną osobę lub osoby.

  3. Do obowiązków likwidatorów należy:

    1. zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,

    2. sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,

    3. wezwanie wierzycieli Fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia wierzytelności w ciągu trzech miesięcy od daty ogłoszenia,

    4. ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązać oraz spieniężenie majątku Fundacji,

    5. przekazanie wskazanym podmiotom środków finansowych pozostałych po zaspokojeniu roszczeń wierzycieli,

    6. przekazanie dokumentacji Fundacji do archiwum państwowego.

  4. Środki finansowe pozostałe po zaspokojeniu roszczeń wierzycieli Fundacji mogą zostać przeznaczone na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach. Fundacje te wskazuje Rada Fundacji.

§ 24.

Odznaczenia

  1. Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.